Ćwiczenia z obciążeniem poprawiają metabolizm i przyspieszają proces odchudzania. Regularny trening siłowy poprawia kondycję i wzmacnia serce. Jak każda aktywność fizyczna, podnoszenie ciężarów poprawia nastrój i obniża poziom stresu.

Przyrządy do ćwiczeń z obciążeniem

Ćwiczenia z obciążeniem można wykonywać np. używając hantli. Ich większy i cięższy odpowiednik to sztanga. Trening siłowy jest też możliwy przy wykorzystaniu piłek lekarskich, które często są stosowane w gabinetach fizjoterapeutycznych. Osoby trenujące z obciążeniem wykorzystują też manżety – obciążniki w formie opasek, które przytwierdza się za pomocą rzepów na nadgarstki lub kostki. Przyrządy można kupić w sklepie sportowym lub przez internet. Godnym polecenia źródłem z fachową obsługą jest też sklep rehabilitacyjny.

Sprawniejszy metabolizm

Ćwiczenia z hantlami lub sztangą pobudzają organizm do sprawniejszego spalania tkanki tłuszczowej. Metabolizm działa bardziej aktywnie niż na co dzień nawet kilka godzin po treningu siłowym. Warto wspomnieć, że każdy kilogram masy mięśniowej przyspiesza tempo przemiany materii o 15-20%.

Odchudzanie i kształtowanie sylwetki

Ćwiczenia z obciążeniem pomagają w schudnięciu, nie tylko poprzez zmniejszanie masy ciała, ale też rzeźbienie sylwetki. Ciało, które nie ma nadmiaru tłuszczu wygląda lepiej. Widać na nim zarysowane mięśnie. Dzięki treningowi z wykorzystaniem hantli, piłki lekarskiej czy też sztangi, można poprawić wygląd barków, rąk, brzucha, ud i pośladków.

Lepsza równowaga

Podczas podnoszenia ciężarów technika wykonywania ćwiczeń jest niezwykle istotna. Przykładowo podczas przysiadu ze sztangą kolana nie powinny przekroczyć linii palców stóp. Aby utrzymać ciało w odpowiedniej pozycji, należy uruchomić mięśnie odpowiedzialne za równowagę.

Mocniejsze kości

Regularny trening siłowy zdecydowanie zwiększa gęstość kości. Dzięki temu są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na urazy. Mocny układ kostny jest równoznaczny z mniejszym ryzykiem rozwinięcia się osteoporozy.

Poprawa kondycji i ochrona serca

Ćwiczenia siłowe sprawiają, że poprawia się kondycja fizyczna. Większa wydolność korzystnie wpływa na pracę serca. Osoby aktywnie fizyczne są mniej podatne na rozwój chorób mięśnia sercowego, np. zawału lub choroby wieńcowej.

Lepszy nastrój i mniejsza ilość stresu

Ćwiczenia fizyczne sprawiają, że w organizmie człowieka wydzielają się endorfiny. Lepszy nastrój i widoczne efekty treningu zwiększają też pewność siebie. Rozładowanie negatywnych emocji podczas ćwiczeń zmniejsza podatność na stres i pozwala cieszyć się życiem.